بررسی انواع روتر ها و ویژگی آنها

مقدمه

روتر از تجهیزات شبکه است که برای انتقال بسته های داده بین شبکه ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. داده هایی که از طریق اینترنت ارسال می‌شوند به صورت بسته هستند و روترها عملکرد هدایت ترافیک این داده‌ها را به شبکه‌های مختلف رایانه برعهده دارد. زمانی از روتر استفاده می‌شود که حداقل دو شبکه وجود داشته باشد.  روترها در دروازه‌هایی که شبکه‌ها به هم متصل می‌شوند، قرار می‌گیرند. به طور کلی روترها در مدل‌های سیمی، بی‌سیم، مسیریاب اصلی، غیرمتمرکز و مجازی در دسترس است. با اریکه 24 همراه باشید.

معرفی انواع روتر

حال که مزایای اصلی روتر‌ها را می‌دانیم و با کارکرد آنها آشنا شدیم، به بررسی انواع روتر و ویژگی های آن ها می‌پردازیم. دانستن این طبقه‌بندی در انتخاب روتر مناسب با نیازهای شما کمک شایانی می‌کند.

  1. روترهای پهنای باند (Broadband Routers)

این نوع روتر‌ها، ابزارهایی چندکاره هستند که بسیار پر‌کاربرد هستند. علاوه بر اتصال شما به اینترنت، دستگاه‌های شما را به هم وصل می‌کنند و همچنین اگر از فناوری انتقال صدا روی بستر شبکه یا همان VoIP معروف استفاده می‌کنید، به درد شما می‌خورند. معمولا در قالب یک مودم خاص از نوع ADSL عرضه می‌شوند که ورودی تلفن و اِترنت دارند.

اکثر مدل‌های جدید Wi-Fi دارند و از پروتکل‌های مختلفی استفاده می‌کنند، که رایج‌ترین آن 802.11ac است. (در این مقاله به صورت تخصصی تر با پروتکل ها آشنا می شویم لینک مقاله کارت شبکه چیست؟) از آنجا که این روتر مخصوص اتصال چندین دستگاه به صورت هم‌زمان و تخصیص درست پهنای باند بین آنهاست، اکثر شبکه‌های خانگی از این نوع روتر استفاده میکنند.

  1. روترهای بی سیم (Wireless Routers)

این نوع روتر، تقریبا شبیه همان روترهای پهنای باند هستند با یک فرق بزرگ: سیم ندارند و از امواج رادیویی برای اتصال استفاده می‌کنند. این امر باعث می‌شود در جاهایی که سیم کشی سخت است یا ظاهر کار مهم است استفاده شوند. این دسته خود انواعی دارد، مانند روتر‌های وای‌فای که در خانه‌ها و ادارات کوچک رایج هستند، و روترهای همراه که قابل جابجا شدن هستند.

  1. روترهای مرزی (Edge Routers)

این نوع روتر مانند دربانی برای اتصال دو یا چند شبکه عمل می‌کند. هم به صورت بی‌سیم و هم با‌ سیم وجود دارند و وظیفه اصلی آنها تبادل بسته‌های داده‌ها بین شبکه‌های مختلف هستند. البته دقت کنید ارتباطات درون شبکه را شامل نمی‌شوند، برای همین مرزی نام دارند. بعضی وقت‌ها یک سازمان ممکن است چند شبکه‌ی مجزا برای بخش‌های مختلف خود داشته باشد، و برای ارتباطات بین این بخش‌ها از روترهای مرزی استفاده کند.

  1. روتر هسته (Core Routers)

اگر همه‌ی روتر‌ها را طبقه‌بندی کنیم، روترهای هسته در رأس جدول قرار می‌گیرند. با اینکه ممکن است به قیمت یک ماشین مسابقه‌ای تمام شوند، ولی به خاطر اهمیتی که دارند کاملا ارزشش را دارند. آنها معمولا در مرکز شبکه‌های بزرگ قرار گرفته، و میلیون‌ها بسته‌ی داده را در هر ثانیه انتقال می‌دهند و به زیردستان خود، مثل روترهای مرزی، می‌رسانند. در جهان دیجیتال امروزی، این روترها نقشی کلیدی بازی می‌کنند.

  1. روترهای مجازی (Virtual Routers)

در شرایط خاصی، این روتر‌ها اهمیت پیدا می‌کنند. روترهای مجازی بر پایه‌ی نرم‌افزار، از کامپیوتر به عنوان یک روتر استفاده می‌کنند. برتری آنها جاییست که شما روتر مجزا ندارید یا نمی‌خواهید تهیه کنید، و می‌توانید از سیستم خود یک روتر بسازید. کاربرد بزرگ دیگر آنها، استفاده به عنوان زاپاس است؛ به این صورت که اگر روتر اصلی شما دچار قطعی یا خرابی شد، به صورت خودکار کامپیوتر شما به صورت یک روتر مجازی درآمده و از اختلال در شبکه شما جلوگیری می‌کند.

روتر ها انواع ارتباطات بیزینسی را از داده ها و ویس ها گرفته تا دسترسی به ویدئو و Wi-Fi مدیریت می کنند. روتر ها چگونه می توانند به ما کمک کنند:

به اشتراک گذاشتن برنامه های بیزینسی. روتر ها می توانند به شما کمک کنند تا برنامه های شغلی خود را با کارکنان خود، حتی آن هایی که در مکان های مختلف هستند، به اشتراک بگذارید تا همگی دسترسی مساوی به ابزار های مهم داشته باشند و بتوانند بهره وری خود را بهبود بخشند. روتر ها همچنین می توانند دسترسی به برنامه های پیشرفته را فراهم کرده و خدمات مفید بیزینسی مانند تماس صوتی از طریق Voip و ویدیو کنفرانس را برای شما فراهم کنند.

بهبود دسترسی به اطلاعات. کارکنان شما به دسترسی سریع به اطلاعات نیاز دارند تا بتوانند تصمیمات بهتری بگیرند و موثر تر عمل کنند. روتر ها به این دسترسی کمک می کنند، بنابراین کارکنان شما می توانند داده های تجاری مورد نیازشان را مشاهده کنند.

افزایش خدمات مشتری. مشتریان امروزه انتظار دارند به سوالات خود و همچنین خدمات شخصی که دارند، پاسخی سریع داده شود. برای پاسخگویی به این خواسته ها، مشاغل به شبکه های قابل اعتماد و واکنش گرایی نیاز دارند که روتر ها می توانند آن ها را فراهم کنند.

کاهش هزینه های عملیاتی. فناوری مسیریابی (روتینگ) می تواند تأثیرات مثبتی در پیشرفت کسب و کار شما داشته باشد. به عنوان مثال، از چاپگر ها و سرور های مشترک که برای همه افراد در شبکه قابل دسترسی هستند، استفاده می کنید و در هزینه ها صرفه جویی می کنید. با استفاده از روتر ها و یک شبکه قابل اعتماد می توانید زیرساخت های بیزینس کوچک خود را بدون جایگزینی مداوم فناوری، رشد دهید.

جمع بندی

هر کدام از تجهیزات شبکه وظیفه خاص خود را دارند و در کنار یکدیگر و همکاری با یکدیگر می‌توانند ارتباط را برای ما به ارمغان بیاورند.

همانطور که در مقاله بیان شد و فهمیدید که روتر چیست و انواع آن را شناختید، جالب است بدانید که بعضی تجهیزات شبکه مانند روتر‌های میکروتیک مودم‌های ADSL  و … یک Router داخلی دارند و به غیر از عمل روتینگ کارهای‌ دیگری مثل سوئیچینگ، و … را نیز انجام می‌دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید