سرفیس مایکروسافت چیست ؟ آیا جای لپ تاپ را میگیرد؟

مقدمه

در این مقاله به بررسی موضوعی مهم و قابل توجه برای بسیاری از افراد، یعنی سرفیس مایکروسافت، پرداخته خواهیم شد. این مقاله به منظور ارائه اطلاعات دقیق و جامع درباره ویژگی های این دستگاه لمسی نوین در دسترس قرار گرفته است.

در این مقاله به عنوان یک مثال، با ویژگی های سرفیس، مزایا و معایب آن، استفاده مناسب از آن و محدودیت های آن در اجرای برنامه های ویندوز، آشنا خواهید شد. همچنین موضوعاتی همچون، قابلیت اجرای برنامه هایی که با کامپیوتر شخصی منطبق هستند، و نیز عدم قابلیت ارتقاعی بودن سرفیس، مورد بحث و گفتگو قرار خواهند گرفت.

با این حال، برای استفاده مناسب و بهینه از دستگاه سرفیس، شما نیاز به داشتن اطلاعات دقیق و جامع در مورد ویژگی های این دستگاه دارید. بخش های مختلف این مقاله می تواند به شما در رسیدن به این هدف، کمک کننده باشند. با مطالعه دقیق این مقاله، به راحتی می توانید برای خرید یا استفاده بهینه تر از دستگاه سرفیس تصمیم گیری مناسب انجام دهید. با اریکه 24 همراه باشید .

سرفییس چیست ؟

به طور کلی، مایکروسافت سِرفیس  Microsoft Surface   به کامپیوترها و تبلت‌های تولید شرکت مایکروسافت اطلاق می‌شود. این سیستم‌ها شامل کامپیوترهای شخصی یکپارچه یا All In One، لپ تاپ ها، تبلت و تخته هوشمند یا همان “اسمارت برد” می‌باشند که نسل های جدید آنها دارای صفحه نمایش لمسی هستند.

طراحی و توسعه محصولات فوق توسط کمپانی مایکروسافت صورت گرفته و تولید آن‌ها نیز توسط این شرکت با همکاری شرکت Pegatron تایوان انجام می‌گیرد.

تاریخچه سرفیس: مایکروسافت هر یک از سرفیسها را در چه سالی تولید کرده است؟

کمپانی مایکروسافت سال‌های زیادی است که در زمینه طراحی و تولید نرم افزار و سیستم‌های عامل یکی از رهبران جهان دیجیتال بوده؛ بنابراین حدود یک دهه پیش، طراحی دستگاه‌هایی را آغاز کرد که برای اجرای نرم افزار‌های مایکروسافت، بالاترین بازدهی ممکن را داشته باشند.

ترتیب تاریخی تولید سرفیس به شکل زیر بوده است:

1. کمپانی مایکروسافت اولین بار Surface (سرفیس) را در تاریخ 18 ژوئن 2012 معرفی نمود.

2. دومین سری مایکروسافت سرفیس نیز تحت عنوان سرفیس پرو (Surface Pro)، در 26 اکتبر سال 2012 روانه بازار شد.

3. بعدها سرفیس 3 (Surface 3)، سرفیس پرو 3 (Surface Pro 3)، سرفیس پرو 4 (Surface Pro 3) و سرفیس بوک جدید (Surface Book) در سال 2015 ارائه شدند.

4. سرفیس استودیو (Surface Studio) و سرفیس دئو (Surface Duo) هم حدود یک سال بعد در دسترس قرار گرفتند. 

5. پس از معرفی لپ تاپ سرفیس در ماه می 2017، شرکت مایکروسافت نسل پنجم Surface Pro (سرفیس پرو 5) را نیز معرفی نمود.

6. این کمپانی، سال بعد، Surface Hub 2 (سرفیس هاب 2) را معرفی کرد که دارای یک لولای چرخان جدید بوده از قابلیت اتصال چندین هاب به یکدیگر برخوردار است.

7. Surface Go (سرفیس گو) که تبلتی با صفحه نمایش 10 اینچ بود، در ژوئن سال 2018 معرفی شده است.

8. حدود یک سال بعد نیز سرفیس پرو 7 (Surface Pro 7)، سرفیس لپ تاپ 3 (Surface Laptop 3) و سرفیس پرو ایکس (Surface Pro X) با پردازنده Microsoft SQ1 ARM توسط این شرکت معرفی شدند.

9. سرفیس نئو (Surface Neo)، به عنوان تبلتی با صفحه دوگانه و سرفیس دئو (Surface Duo) که یک تلفن همراه با صفحه نمایش دوگانه و سیستم عامل اندروید می‌باشند، در سال 2020 روانه بازار شدند.

10. در 22 سپتامبر 2021، سرفیس پرو 8 (Surface Pro 8)،  سرفیس دئو 2 (Surface Duo 2) و سرفیس لپتاپ استودیو (Surface Laptop studio) هم معرفی شدند که در حال حاضر جدیدترین سرفیس مایکروسافت محسوب می‌شوند. 

معرفی انواع سرفیس:

خانواده مایکروسافت سرفیس، به طور کلی شامل چند گروه اصلی و چند زیر شاخه می‌باشد که اجمالاً به معرفی هر یک از آنها پرداخته شده است:

دسته بندی اصلی انواع سرفیس مایکروسافت:

در یک دسته بندی کلی دستگاههای ساخت Microsoft را می‌توان به 3 گروه تقسیم کرد:

1. سرفیس لپتاپ مایکروسافت (Microsoft Surface Laptop)

2. سرفیس تبلت مایکروسافت (Microsoft Surface Tablet)

3. سرفیس کامپیوتر همه کاره (Microsoft Surface All in one)

انواع سرفیس در گروه سرفیس لپتاپ مایکروسافت:

همانطور که از نام این گروه پیداست، تمامی انواع لپتاپ مایکروسافت جزو این دسته هستند که شامل موارد زیر می‌باشند:

سرفیس لپتاپ 2 ،  سرفیس لپتاپ 3 ، سرفیس لپتاپ 4 

سرفیس لپتاپ بوک 2 ، سرفیس لپتاپ بوک 3

سرفیس لپتاپ استودیو

سرفیس لپتاپ گو

انواع سرفیس در گروه سرفیس تبلت مایکروسافت:

در این گروه نیز تمامی انواع تبلت مایکروسافت قرار می‌گیرند که شامل موارد زیر می‌باشند:

سرفیس پرو 5 ، سرفیس پرو 6 ، سرفیس پرو 7 ، سرفیس پرو 7 پلاس، سرفیس پرو 8

سرفیس پرو ایکس

سرفیس گو

انواع سرفیس در گروه سرفیس کامپیوتر همه کاره مایکروسافت:

این گروه خلوت‌ترین گروه از سرفیس ها می‌باشد که تنها شامل یک مدل کامپیوتر All in one مایکروسافت است:

کامپیوتر آماده سرفیس استودیو 2

تعریف انواع سرفیس و ویژگیهای آنها:

Surface Laptop لپ تاپ سرفیس:

سرفیس لپ تاپ ها کمی گران‌تر و البته لوکس‌تر می‌باشند و در واقع لپ تاپ مایکروسافت محسوب می‌شوند. این نوع از سرفیس ها، مناسب افرادی همچون تایپیست ها و برنامه نویس ها می‌باشند، که به کیبورد نیاز شدید داشته و مشخصات فنی قوی تری می‌خواهند.

Surface Go  سرفیس گو:

قیمت سرفیس گو ها نسبتاً ارزان‌تر بوده و از نظر ظاهری، کوچک، سبک و زیبا می‌باشد. این نوع از سرفیس ها برای استفاده عمومی مناسب هستند. سرفیس گو، دارای صفحه کلید جداشونده و قلم می‌باشد.

 Surface Book سرفیس بوک:

سرفیس بوک ها در واقع از قوی‌ترین انواع سرفیس به شمار می‌روند. سرفیس‌هایی که پردازنده گرافیکی بسیار قدری داشته و قابلیت جدا شدن از کیبورد را نیز دارند؛ بنابراین در صورت لزوم می توانند به عنوان تبلت هم مورد استفاده قرار بگیرند. 

Surface Studio سرفیس استودیو:

این دسته از سرفیس‌ها به عنوان کامپیوتر رومیزی بدون کیس با مشخصات فنی فوق العاده‌ای هستند که با داشتن صفحه نمایش بزرگ 28 اینچی و پیشرفته خود، انتخاب خوبی برای انیمیتورها، فیلمسازان، طراحان و عکاسان به شمار می‌روند. 

Surface Pro سرفیس پرو:

همان‌طور که از نام این سرفیس بر می‌آید، محصولی حرفه‌ای و قوی بوده و مدل‌های مختلی دارد که کاربران با توجه به نیاز خود می‌توانند آنرا برای خرید انتخاب نمایند. البته از وزن کم و قابلیت حمل و نقل آسان این دسته از سرفیس‌ها هم نباید چشم پوشی کرد. 

Surface Hub سرفیس هاب:

سرفیسی با صفحه نمایش 55 یا 84 اینچی که گزینه‌ای فوق العاده و تماشایی برای ویدئو کنفرانس ها و جلسات آموزشی می‌باشد. همچنین برای آموزش نرم افزار های ترسیم و  نقشه کشی مانند کتیا، کاربرد بسیار خوبی دارند. 

 Surface Duo سرفیس دوئو:

این سرفیس، در واقع یک گوشی هوشمند با صفحه لمسی دوگانه بوده  و با سیستم عامل اندروید کار می‌کند. 

مزایا و معیاب سرفیس ها

اگر بخواهیم خیلی خلاصه به مزایا و معیاب سرفیس ها اشاره کنیم :

مزایا:

1- ویژگی های انعطاف پذیر: سرفیس به دلیل داشتن ویژگی های انعطاف پذیر و تبدیل شدن به دو دستگاه مجزا یعنی تبلت و لپ تاپ، به راحتی برای کاربران همراه و قابل حمل است.

2- قلم سطحی: سرفیس از قلم سطحی بهره می‌برد و باعث می‌شود افراد به راحتی بتوانند روی صفحه نوشتن کنند.

3- قابلیت اجرای نرم افزارهای ویندوز: با استفاده از سرفیس، به راحتی می‌توانید تمامی برنامه‌های ویندوز را اجرا کنید، به‌طوری‌که به محل کار خود وفادار بمانید و همیشه هر چیزی را که می خواهید بدانید.

معایب:

1- هزینه: یکی از بزرگ‌ترین معایب سرفیس، هزینه بالای آن است که برخی از کاربران باعث می‌شود که ترجیح دهند دستگاه‌های دیگری را در نظر بگیرند.

2- ظرفیت باتری: برخی از سرفیس‌ها، باتری قوی ندارند و در مدت زمان کوتاهی باید شارژ شوند.

3- عدم قابلیت ارتقاع: یک معضل دیگر سرفیس، عدم قابلیت ارتقاع و تغییر در پردازنده و دستگاه های سخت افزاری است، به همین دلیل به عنوان یک دستگاه خریداری شده، طولانی مدت کارایی آن محدود به خود است.

جمع بندی

سرفیس یکی از دستگاه‌های لمسی نوین مایکروسافت است. این دستگاه از تکنولوژی هایی چون لمس چند محوره و قلم های سطحی جزء بهترین دستگاه های موجود در بازار تلقی می شود. با توجه به ویژگی های منحصر به فرد و کاربردی که این دستگاه دارد، باعث شده است تا بین کاربران و علاقمندان به فناوری، وجود یک حس و تمایل قوی وجود داشته باشد. در ادامه به بررسی ویژگی های سرفیس پرداخته خواهیم شد.

سرفیس، دستگاهی با ویژگی‌های بسیار کاربردیست. به عنوان مثال، سرفیس هنگامی که کیبورد آن جدا شده باشد به صورت یک تبلت تبدیل می شود. در حالت دیگر، با وصل کیبورد مجزا، به صورت یک لپ‌تاپ عمل می کند. سرفیس از قلم سطحی نیز بهره می برد که این ویژگی باعث می شود تا به راحتی بتوانید رسم و نوشتن روی آن را انجام دهید.

یکی از نکات جالب دیگر در مورد سرفیس، قابلیت اجرای برنامه های مختلف ویندوز است. شما با توجه به نیاز خود می توانید از همه برنامه‌های ویندوزی که با کامپیوتر شخصی خود استفاده می کنید، در سرفیس استفاده کنید. سرعت پردازش دستگاه، نیز از دیگر ویژگی هایی است که سرفیس را جزء بهترین دستگاه های لمسی موجود در بازار قرار می دهد.

در نهایت، باید گفت که سرفیس برای گروه های خاصی از کاربران مناسب است. برای کسانی که به دنبال دستگاهی هستند که بین تبلت و لپ تاپ ترجیح می دهند، سرفیس گزینه خوبی است. همچنین، برای کسانی که به دنبال یک دستگاه قابل حمل و کم حجم هستند و به نرم افزارهای مختلف ویندوز نیاز دارند، سرفیس یک گزینه جالب و متنوع است. اما دستگاهی مثل سرفیس برای کاربرانی که به دنبال پردازشگری با پتانسیل بالا یا قابلیت ارتقاءی شدن هستند و یا به دنبال قیمت‌های مقرون به صرفه هستند، مناسب نیست.

به طور کلی، سرفیس یک دستگاه کاربردی و خوب برای کسانی است که به دنبال لمس چند محوره، قلم سطحی، و قابلیت اجرای برنامه های ویندوز هستند. برای استفاده در کارهای روزمره، به عنوان یک تبلت یا لپ تاپ، سرفیس بسیار مناسب است و با توجه به ویژگی هایی که دارد، به راحتی می تواند جزء بهترین دستگاه های رو به رشد باشد.

نتیجه گیری اریکه 24 :

نتیجه‌گیری نهایی از بررسی ویژگی‌های دستگاه سرفیس مایکروسافت و کاربردی بودن آن، این است که سرفیس یک دستگاه بسیار کاربردی و قابل توجه برای کسانی است که به دنبال لمس چند محوره، قلم سطحی، و قابلیت اجرای برنامه های ویندوز هستند. به عنوان یک تبلت یا لپ تاپ، سرفیس بسیار مناسب است و با توجه به ویژگی هایی که دارد، به راحتی می تواند جزء بهترین دستگاه های رو به رشد باشد.

با این حال، قیمت بالای دستگاه سرفیس و عدم قابلیت ارتقاءی آن می تواند برای برخی از کاربران، این دستگاه را جزء انتخاب های خود نکنند. در نهایت، باید گفت که این مقاله به شما این امکان را می‌دهد که بهتر درکی از ویژگی‌های دستگاه سرفیس داشته باشید و با اطمینان بیشتری از آن برای خرید و استفاده استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید