کول پد (Cool Pad) لپ تاپ چیست و چه مزیتی دارد؟

مقدمه

کول پد (Cool Pad) یک لوازم جانبی مهم برای لپ تاپ هاست که به منظور جلوگیری از گرم شدن زیاد لپ تاپ و نگه داشتن آن در دمای مناسب طراحی شده است. این لوازم جانبی از یک پایه و یا چند پایه تشکیل شده است که با قرار دادن لپ تاپ بر روی آن، هوا به راحتی در زیر دستگاه جریان پیدا می‌کند و از افزایش دمای داخلی لپ تاپ جلوگیری می‌کند.

استفاده از کول پد به دلایل متعددی از جمله افزایش عمر مفید لپ تاپ، بهبود عملکرد سیستم و کاهش صدای دستگاه مفید است. همچنین برای کاربرانی که برای مدت زیادی با لپ تاپ کار می‌کنند، استفاده از کول پد بهبود راحتی کار و کاهش خستگی در دستگاه را به همراه دارد. در کل، استفاده از کول پد یکی از راه‌های مهم و موثر برای بهبود عملکرد و عمر مفید لپ تاپ است با اریکه 24 همراه باشید .

کاربرد کول پد لپ تاپ

هر مدل لپ تاپ باید طوری طراحی و تولید شود که بدون نیاز به کول پد نیز بتواند کار کند. هیت سینک‌، فن‌های خنک کننده و به طور کل سیستم خنک کننده‌ی لپ تاپ‌ها (خصوصا مدل‌های با کیفیت‌تر از برندهای معتبر) باید بتوانند از پس حرارتی که دستگاه تولید می‌کنند بربیایند.

اما شرایط نیز هست که باعث می‌شود کولینگ لپ تاپ به تنهایی پاسخ‌گوی نیاز شما نباشد. اگر از لپ تاپ طی روز بیش از اندازه استفاده کنید، یا با کارهای سنگینی مثل گیم یا رندر گرافیکی طی روز به لپ تاپ فشار بیاورید، ممکن است دستگاه بیش از اندازه داغ شود و سیستم خنک کننده‌ی لپ تاپ به تنهایی برای کنترل حرارتِ آن کافی نباشد.

همچنین همان طور که اشاره کردیم، کول پد به عنوان یک پایه‌ی مناسب برای لپ تاپ می‌تواند به کار رود. اگر لپ تاپ را روی سطحی مانند فرش یا موکت قرار دهید – که باعث افزایش گرما و جلوگیری از گردشِ هوای خنک می‌شود – قرار دادن کول پد زیر لپ تاپ هم مستقیما به خنک‌تر شدن دستگاه کمک می‌کند هم با قرار گرفتن میان فرش و دستگاه فضای بهتری برای گردش هوا ایجاد می‌کند.

انواع کول پد لپ تاپ

کول پدها می‌توانند طرح‌های بسیار متنوعی داشته باشند، و از یک تا بیش از شش عدد فن را شامل شوند. همچنین می‌توانند دارای نوردهی با رنگ ثابت یا حتی نوردهی RGB با میلیون‌ها رنگ باشند. برخی دارای پورت اضافی یو‌اس‌بی هستند که مانند یک هاب یا پورتِ اضافی سیستم کار می‌کند. همچنین از لحاظ طراحی پایه و زاویه‌ی قرار گرفتن روی میز می‌توانند متفاوت باشند.

طبیعتا در درجه‌ی اول باید کول پدی با ابعاد مناسب لپ تاپ خود انتخاب کنید. اگر لپ تاپ شما سنگین است و کاری زیادی از آن می‌کشید، می‌توانید کول پدی با تعداد فن‌های بیشتر تهیه کنید. برای یک سِت گیمینگ روی میز و در کنار دیگر قطعات مانند هدست نیز داشتن نوردهی آرجی‌بی به زیبایِ لپ تاپ و اتاق گیمینگ شما خواهد افزود.

بهترین برندهای کول پد در بازار ایران

برای اینکه با بهترین خنک کننده های لپ تاپ بازار ایران آشنا شوید نگاهی به فهرست زیر بیندازید:

  • کول پد تسکو (Tsco)
  • کول پد Xline
  • هویت (Havit)
  • هترون (Hatron)
  • دیپ کول (Deepcool)
  • ترمالتیک (Thermaltic)
  • نت فورس (NetForce)
  • کولرمستر (Coolermaster)

چرا باید از کول پد استفاده کنیم؟

تمامی لپ تاپ‌ها دارای سیستم خنک‌کننده‌ی داخلی هستند که به نظر می‌رسد آن‌‌ها را از خنک‌کننده‌های جانبی بی‌نیاز کرده است. اما حقیقت این است که این روزها لپ‌ تاپ‌ها با پردازشگرهای قدرتمندتر و ظاهری ظریف‌تر به بازار عرضه می‌شوند و طراحان این تکنولوژی سعی دارند قدرتمندترین و پرسرعت‌ترین سخت‌افزارها را در کوچک‌ترین و قابل حمل‌ترین بدنه‌ها جای دهند. قدرت بالاتر CPU منجر به داغ شدن بیشتر و سریع‌تر لپ تاپ می‌شود و ظریف‌تر شدن بدنه‌ی لپ‌ تاپ به معنای کاهش قدرت سیستم خنک‌کننده‌ی داخلی دستگاه است.

به همین خاطر استفاده از کول پد در کنار سیستم خنک‌کننده‌ی لپ تاپ برای هر شخصی به‌خصوص شما که پروژه‌های سنگین و مهم دارید، ضروری است. این تجهیزات با افزایش جریان هوا به کارکرد هرچه بهتر سیستم تهویه‌ی لپ تاپ شما کمک می‌کنند و باعث می‌شوند عمر دستگاه شما افزایش پیدا کند. پس اگر می‌خواهید از لپ تاپ خود محافظت کنید و زمان بیشتری از آن استفاده نمایید، استفاده از خنک کننده‌های لپ تاپ را از قلم نیندازید.

انواع خنک کننده‌های لپ تاپ

همانطور که قبلا گفتیم، کول پدها یا به وسیله‌ی فن لپ تاپ را خنک می‌کنند یا به روش‌های مکانیکی این کار را انجام می‌دهند. به همین دلیل می‌توانیم بگوییم که کولرهای لپ تاپ در دوسته‌ی زیر قرار می‌گیرند:

  • دارای فن:

کولرهای دارای فن جزو رایج‌ترین انواع کول پد لپ تاپ اند. عموما این نوع از خنک‌کننده‌ها، دارای یک تا شش فن کوچک هستند و از طریق USB به لپ تاپ متصل می‌شوند. این فن‌ها به‌طور همزمان شروع به گردش می‌کنند تا حداکثر جریان هوا را برای لپ تاپ شما به وجود بیاورند. فن‌ها در این نمونه از کولرها به‌صورت دمنده یا مکشی فعالیت می‌کنند.

  • بدون فن:

کول پدهای بدون فن، برای خنک کردن لپ تاپ از روش‌های مکانیکی کمک می‌گیرند. استفاده از محلول نمکی یا طراحی‌های خاص برای به حداکثر رساندن کارایی سیستم تهویه‌ی لپ تاپ از روش‌هایی هستند که کولرهای بدون فن برای خنک کردن کامپیوتر از آن استفاده می‌کنند. خنک کننده‌های رسانا که حاوی محلول نمکی هستند، با استفاده از این ترکیب گرمای دستگاه را جذب می‌کنند. محلول نمکی با کمک اختلاف دمای به وجود آمده، در لوله‌های مخصوص به گردش در می‌آید و دمای جذب شده را از دست می‌دهد.

این نوع‌از پدها برای استفاده در بازه‌ی زمانی ۶ تا ۸ ساعته مناسب‌هستند و استفاده بیشتر کارایی آن را پایین‌می‌آورد. البته ما استفاده از این کولرها را برای لپ تاپ‌هایی که فن خنک‌کننده‌ی آن‌ها در قسمت زیرین دستگاه قرار دارد، توصیه نمی‌کنیم. چرا که مسیر حرکت هوا را مسدود می‌کنند و باعث خرابی لپ تاپ شما می‌شوند. پس موقع خرید پد خنک‌کننده حتما به این موضوع دقت کنید. پدهای رسانا معمولا از مواد مقاوم به گرما ساخته می‌شوند و به دلیل نداشتن فن هیچ صدایی تولید نمی‌کنند با این حال آن دسته از خنک کننده‌هایی که دارای فن هستند کول پد قوی تری به حساب می‌آیند.

مزایا و معایب استفاده از این دستگاه

کول پدها ابزارهایی بسیار مفید هستند، با این حال عاری از ایراد نیستند. از آنجا که آشنایی با مزایا و معایب هر وسیله‌‌ای کمک شایانی به انتخاب و استفاده‌ی هرچه بهتر آن می‌کند، در ادامه برخی از مهم‌ترین مزایا و معایب این وسیله‌ی جانبی کارآمد را برای شما نام می‌بریم:

فواید کول پد :

  • دمای لپ تاپ را پایین می‌آورد: وظیفه‌ی اصلی این ابزارها پایین نگه داشتن دمای لپ تاپ است. با این کار عمر لپ تاپ افزایش پیدا می‌کند و عملکرد آن بهبود می‌یابد. بررسی‌ها نشان داده‌اند لپ تاپ‌هایی که از کول پد استفاده می‌کنند در حین اجرای برنامه‌های سنگین ۵ درجه خنک‌تر از لپ‌ تاپ‌های عادی هستند.
  • سطح صاف و محکم‌تری برای کار فراهم می‌کند: پدهای خنک‌کننده‌به نحوی طراحی می‌شوند که‌لپ‌تاپ به‌خوبی‌روی آن‌ها ثابت‌بماند. بنابراین برای افرادی که می‌خواهند در هر حالتی با لپ تاپ کار کنند، سطحی صاف و محکم فراهم می‌آورد. این مزیت خنک کننده‌ها برای گیمرها جزو مزایای اساسی به شمار می‌آید چرا که به آن‌‌ها اجازه می دهد در هر وضعیتی به راحتی بازی کنند.
  • طراحی ساده و کاربرمحور: پدهای خنک‌کننده طراحی بسیار ساده‌ای دارند. این ابزارها اصلا پیچیده نیستند و هر کسی می‌تواند به راحتی و بدون دانش خاصی از آن‌ها استفاده کند. شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که ” چگونه از کول پد استفاده کنیم ؟ “ پاسخ بسیار سادست! فقط کافیست USB آن‌را به یکی از پورت‌های USB لپ تاپتان متصل کنید و کول پد را زیر لپ تاپ خود قرار دهید؛ به همین سادگی!

معایب استفاده از کول پد

همانطور که در مورد کاربرد این وسیله و تاثیر مستقیم آن در افزایش طول عمر لپ تاپ آگاهی پیدا کردید، بهتر است یک نکته مهم در مورد کول پدها را بخاطر داشته باشید.

در صورتی که لپ‌تاپ شما نیازی به خنک‌کردن نداشته‌و حرارت‌سیستم در حد معمول‌است، استفاده از کول پد کاملا بیهوده‌است .زیرا مصرف برق، باتری شما را زودتر از قبل خالی می کند .

همچنین باعث اسجاد نویز و ایجاد نوسانات برقی در لپ تاپ شما شده .

همچنین برخی مدل های کول پد ها که از دو فن استفاده می کنند ؛و برخی چراغ های تزئینی بر روی آن ها تعبیه گردیده، مصرف باتری را تحت تاثیر بیشتری می گذارند. راه حل ما استفاده از یک پاوربانک و یا استفاده از یک شارژر 5 ولتی (شارژر موبایل )می باشد  به این ترتیب دیگر برق کول پد از لپ تاپ تامین نمی شود. پس هم به باتری لپ تاپ اسیب نمی رساند و هم ایجاد نوسان در برق لپ تاپ نمی کند . توجه به این نکته ریز و در این حال‌کاربردی می‌تواند در استفاده شما از کول پد بسیار اثر بخش‌باشد .

راهنمای خرید کول پد لپ تاپ

در هنگام خرید خنک‌کننده لپ تاپ باید نکات‌زیر را مدنظر قرار دهید تا پد مناسب‌تری را برای خودتان انتخاب‌کنید:

  • ظرفیت خنک‌کنندگی: درحین خرید حتما باید دقت‌کنید که پد موردنظر شما چند فن‌دارد و قدرت‌چرخش فن‌ها چند دور در دقیقه‌است؟ این موضوعات ظرفیت خنک‌کنندگی پد را نشان می‌دهند. پدی بهتر است که ظرفیت بیشتری برای خنک کردن لپ تاپ داشته باشد.
  • سرعت فن قابل‌تنظیم: برخی از فن‌ها دارای قابلیت تنظیم سرعت هستند. به این ترتیب شما می‌توانید سرعت گردش آن‌ها را متناسب با فعالیتتان تنظیم کنید. این موضوع تا حدودی از سروصدای فن می‌کاهد.
  • منبع تغذیه: دقت کنید که پد خنک‌کننده‌ی شما با USB کار می‌کند یا نیاز به آداپتور دارد.
  • میزان سروصدا: با این که بیشتر پدهای خنک‌کننده بسیار کم صدا هستند، اما توجه به میزان سروصدا یکی از مهم‌ترین فاکتورها در حین خرید است.
  • موقعیت قابل‌تنظیم: برخی از کول پدها به نحوی طراحی شده‌اند که می‌توان موقعیت آن‌‌‌ها را تنظیم کرد، داشتن این قابلیت کمک می‌کند راحت‌تر با آن کار کنید.
  • اندازه: مطمئن شوید که سایز کول پد با لپ‌تاپ شما هماهنگی دارد.

نتیجه گیری اریکه 24:

بنا به بررسی‌ها، کول پد (Cool Pad) یک ابزار مفید برای افزایش عمر و بهبود عملکرد لپ تاپ است. استفاده از کول پد باعث خنک نگه داشتن دستگاه می‌شود و در نتیجه، احتمال آسیب به قطعات داخلی لپ تاپ کاهش می‌یابد. همچنین، کول پد می‌تواند باعث بهبود عملکرد سیستم شود و از افزایش سرعت و کاهش تعداد خطاهای سیستمی جلوگیری کند. در کل، استفاده از کول پد می‌تواند به عمر و کارایی لپ تاپ کمک کند و به کاربران این امکان را می‌دهد که برای مدت طولانی‌تر از دستگاه خود استفاده کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید